søndag 14. januar 2018

Digital Revisjon

Bakgrunn for den digitale revolusjon

Digitalisering er på full fart inn i alle deler av næringslivet. Digitalisering kan sies å handle om to ting:
  • Automatisering, det vil si at maskiner (roboter, datamaskiner og lignende) overtar tidligere manuelle jobber utført av mennesker.
  • Stordata (Big Data), det vil si at vi har fått uendelig større tilgang på data via internett og andre kilder som kan brukes i overvåkning, analyser og beslutningsunderlag. Håndtering av slike datamengder krever dels mer maskinkapasitet og nye verktøy, men og nye metoder til å analysere og bruke data.
Digitalisering som fenomen er dog ikke noe nytt. Går man inn i et moderne produksjonslokale i dag, ser man nesten ikke manuelt arbeid. Ingeniører har i mange, mange år løpende arbeidet med å automatisere produksjonsprosesser og erstatte manuelt arbeid med roboter og IT-maskiner. Produksjonen overvåkes av big data i den forstand at det sitter sensorer langs hele produksjonsprosessen som fanger opp data, sender dem til datamaskiner i kontrollrommet som overvåker at alt går riktig for seg, og der alarmer går om noe er galt. Viktige data om produksjon har allerede i mange år vært en del av større ERP-datasystemer som gjør at salgsdata, lagerbeholdninger, produksjonsplanlegging og bestilling av råvarekomponenter har vært integrert.Det nye er at digitaliseringen sprer seg på mange nye områder, og at datafangsten er blitt så mye, mye større og består av både strukturerte, veldefinerte data (eksempelvis fra alle sensorene i det ‘lukkede’ produksjonslokalet) og ustrukturerte data (nyttige og mindre nyttige data fra mange kilder som internett og i mange former). Automatiseringen sprer seg dermed på nye områder som behandling av rutineoperasjoner i administrative områder som skadebehandling, banksøknader, telefon- eller chat-svar i kundesentre osv. Bruk av big data brukes i dag i stor skala til å kartlegge forbrukervaner og handlemønstre. Det irriterer deg sikkert alt i dag at du i ukevis etter at du har søkt på en flyreise til Roma du ikkebestilte, får annonser om hotell i Roma, kurs i italiensk og så videre når du foretar andre tilfeldige Google-søk senere. Æ-appen fra Rema 1000 gir deg handlefordeler, men gir og Rema 1000 tilgang til utrolig mye data om dine handlemønstre til bruk i sortimentsplanlegging, innkjøp, kampanjer og annet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Grunnleggeren har faktisk gjort noe med dette og startet Digital Revisor AS.

Digtal  Revisor AS  har tatt skeen i egen hånd mens KPMG hadde mening om dette i 2016. Utvikle tekologi tar tid.